Op 5 juni j.l. is de themagroep “Ontwerp Hoofdinfra” in het kantoor van CROW in Utrecht weer ‘s bij elkaar gekomen. Met dank aan het CROW!
Dit keer was het woord aan GPO van RWS: Jurgen Koppen heeft wat verteld over de onderzoeken naar spookrijden op het Rijkswegennet en Willem-Jan Gieszen heeft wat verteld over een alternatieve vormgeving voor tapersamenvoegingen: de samenvoeging met rechterafstreping.
|
Samenvatting onderzoeken spookrijden Rijkswegennet
Goudappel heeft i.o.v. RWS en n.a.v. aanbevelingen van het OVV (Onderzoeksraad voor Veiligheid; e.e.a. o.b.v. een noodlottig spookrijdongeval) onderzoek gedaan naar de risico’s voor spookrijden. Overeenkomstig de OVV-aanbevelingen richtte dit onderzoek zich op de onvolledige aansluitingen. Inmiddels is het inzicht gewijzigd dat niet enkel de onvolledige aansluitingen tot risico op spookrijden kan leiden. Het ministerie IenW heeft daarom RWS de opdracht gegeven om ook de volledige aansluitingen in beschouwing te nemen. In totaal praten we hier over 82 onvolledige aansluitingen en 530 volledige aansluitingen. Het onderzoek naar de volledige aansluitingen is op dit moment gaande waarbij voorlopig per regio de10 meest gevoelige aansluitingen in beschouwing worden genomen + nog 10 aansluitingen ter keuze van een expertgroep binnen RWS-GPO (de 1e batch).
Jurgen presenteert hoe RWS dit onderzoek aanpakt. Vermeldenswaardig is het gegeven dat RWS-GPO ook een compendium “Spookrijden” heeft opgesteld. Dit betreft een bundeling van de kennis voortkomend uit onderzoeken, ongevalsdata spookrijden en maatregelen tegen spookrijden zoals genoemd in verschillende losse rapporten. Dit compendium zal met de leden worden gedeeld. Na rapportage van de 1e batch zal IenW besluiten over hoe hiermee om te gaan en hoe nu verder.
Samenvatting onderzoek tapersamenvoeging &samenvoeging met rechter afstreping
RWS Regio Oost-Nederland heeft het initiatief genomen om op 2 locaties de huidige tapersamenvoeging naar een alternatieve vormgeving op te bouwen, te weten een samenvoeging met rechter afstreping.
Aan RWS-GPO is gevraagd om hier onderzoek naar de verkeersveiligheid en de doorstroming te verrichten: hoe was dit ten tijde van de tapersamenvoeging en hoe verloopt dit na realisatie van de samenvoeging met rechter afstreping?
Het onderzoek is uitgevoerd m.b.v. video-monitoring. Uiteindelijk oordeel is dat zowel de verkeersveiligheid als wel de doorstroming door deze alternatieve vormgeving wordt verbeterd! Op zich niet heel vreemd omdat de benodigde rijstrookwisseling nu over een grotere wegvaklengte wordt verdeeld.
|
|
|
|
Verder is binnen de groep ook nog het initiatief uitgesproken om de verschillende software voor een rijcurvensimulatie te evalueren en met elkaar te vergelijken. Een mooi initiatief! Wordt vervolgd.
Een volledig verslag van dit overleg vind je op MijnVIO.
De eerstvolgende bijeenkomst van de groep zal plaatsvinden op 26 september a.s. in de ochtend. De agenda is als volgt:
- Bijpraten wijzigingen en Bebakening en Markering 2024 (CROW)
- Ontwikkelingen t.a.v. ROA (RWS GPO)
- DDI’s (Prov. Utrecht i.s.m. IV-Infra)
|
|
|