Terugblik kennisgroep Stedelijk Infraontwerp
Terugblik kennisgroep Stedelijk Infraontwerp
Op 29 mei vond de eerste reguliere bijeenkomst plaats van de kennisgroep Stedelijk Infraontwerp van VIO. In de ‘oprichtingsbijeenkomst’ in januari hebben we gesproken over de opzet van deze kennisgroep en op basis van het enthousiaste toen, is dit de eerste reguliere bijeenkomt. Het doel is uiteindelijk om ongeveer 4x per jaar een bijeenkomst te organiseren.
De volgende onderwerpen zijn tijdens de bijeenkomst aan de orde geweest.
Hot topic in het stedelijk infraontwerp is GOW30. Voor dit thema zijn vier vragen en cases behandeld:
- GOW30 Ruiterweg in Castricum: discussie over de toepassing van GOW30 en het meest wenselijke profiel
- Bebording bij GOW30, toepassen van zoneborden of niet
- Verharding voor GOW30: hoe kun je op GOW30 klinkers of streetprint toepassen en wat gebeurt er/kan je nog doen als dat niet lukt?
- GOW30 traserve Waalre: de traverse is ingericht voordat GOW30 aan de orde was. Er gekozen voor een ETW30-profiel. Zouden we dat nu nog doen, of toch voor GOW30 kiezen?
Naast deze interessante discussies hebben we een presentatie gevolgd van Marius van putten van gemeente Leiden over de toepassing van een stedelijke DDI (Diverging Diamond Interchange) en de ontwerpkeuzes die je daarbij als ontwerper moet maken.
De uitgebreide bevindingen van de bijeenkomst zijn te vinden in het verslag. De volgende bijeenkomst is op 26 september.