Joomla Module OT Twitter Feed powered by OmegaTheme.com
  • Verslag VIO symposium Wegontwerp

    "verslag, presentaties en foto's"
    lees alles over deze mooie bijeenkomst

    meer info

  • Kennisposter Wegontwerpprocessen te downloaden

    De kennisposter Wegontwerpprocessen visualiseert het wegontwerpproces zoals dat in Nederland wordt doorlopen

    meer info

joomla templates top joomla templates template joomla

Monitoring van de ROA2014

op .

De VIO themagroep Kennis richt zich o.a. op de monitoring van (nieuwe) ontwerprichtlijnen en publicaties. Door de themagroep is een lijst opgesteld die enerzijds feedback geeft op nieuw verschenen richtlijnen en anderzijds zogenaamde ‘witte vlekken’ (hiaten) benoemd. In het kader daarvan zijn tijdens de vergadering op 8 februari 2017 enkele onderwerpen uit de ROA2014 besproken met de dossierhouders Gerald Uittenbogerd en Johan Vos van Rijkswaterstaat.

De volgende punten kwamen aan de orde:

  • Herziening van de richtlijn. Het is de bedoeling om de ROA elke 1 à 2 jaar te actualiseren, zodat nieuwe inzichten/ontwikkelingen sneller doorgevoerd kunnen worden. Een en ander is o.a. afhankelijk van onderzoeken die Rijkswaterstaat daarvoor laat uitvoeren. De eerstvolgende herziening van de ROA wordt eind 2017 verwacht.
  • De stappentheorie: deze is in de ROA2014 (t.o.v. de NOA) reeds herzien en zal in de eerstvolgende update van de ROA (eind 2017) opnieuw aangepast worden.
  • Opeenvolging van bogen: de tabellen en figuren in de ROA2014 zijn niet eenduidig. Dit wordt onderkend en er wordt nog bekeken hoe dit in de komende herziening van de ROA kan worden aangepast.
  • Profiel van vrije ruimte: overal waar verkeer kan komen is de 4,60m doorrijhoogte van toepassing, door ook boven de vluchtstrook en tot de geleiderail.
  • Verkantingsovergangen: in het verleden werden ook de rechtlijnige verkantingsovergangen in de richtlijnen genoemd. De ROA2014 is daar duidelijk over: voor het ontwerp van autosnelwegen worden cirkelvormige verkantingsfiguren toegepast.
  • Relatie rijsnelheid – boogstraal – verkanting. De parameters in de huidige richtlijnen (ROA en ook Handboek Wegontwerp) zijn gebaseerd op oude richtlijnen en achtergronden. Momenteel is Rijkswaterstaat bezig met nieuw onderzoek om deze relatie te herijken. De verwachting is dat deze nieuwe kennis wordt opgenomen in de komende update van de ROA.
  • De overgang van hoofdwegennet naar onderliggend wegennet: in de komende update van de ROA zal aandacht gegeven worden aan dit onderwerp met een verwijzing naar Het Handboek Wegontwerp.

Opmerkingen en kennishiaten over de richtlijnen kunnen worden ingediend bij de VIO Themagroep Kennis via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Download het actuele overzicht