Joomla Module OT Twitter Feed powered by OmegaTheme.com
  • Schrijf je nu in voor de afstudeerprijs 2017

    Ben jij bezig met afstuderen of net afgestudeerd in de civiele techniek of verkeerskunde?
    Ben jij onwijs trots op jouw afstudeerproject? Dan is de VIO op zoek naar jou!

    meer info

  • Themamiddag Human Factors en wegontwerp

    In het LEF op 21 september - Schrijf je nu in

    direct inschrijven

  • VIO prijs 2017 winnaar bekend

    De Jury is tot een besluit gekomen!
    Gefeliciteerd Projectbureau A2 Maastricht

    meer info

joomla templates top joomla templates template joomla

VIO organiseert 6th International Symposium on Highway Geometric Design

op . Gepost in Algemeen

De Vereniging Infra Ontwerp (VIO) is uitgekozen door de Transportation Research Board om het ISHGD congres in 2020 in Amsterdam te hosten.

Het International Symposium on Highway Geometric Design (ISHGD) is een 5 jaarlijks internationaal congres over de nieuwste wetenschappelijke kennis, inzichten en praktijkervaringen over het geometrisch wegontwerp van hoofdweginfrastructuur. Met 325 deelnemers uit 37 landen, 150 papers en 19 landenrapporten, 123 (poster)presentaties en extra workshops en excursies bij de vorige editie in Vancouver (2015) is dit symposium het grootst binnen het vakgebied van infraontwerp en dus interessant voor alle VIO leden en wegontwerpers.

Alex van Loon, bestuurslid van VIO en regisseur van het bidbook genaamd Smart Highway design, ready for the future: “Dankzij medewerking en steun van vele partijen binnen en buiten de VIO hebben we het bidbook ingezet op onze hoogwaardige weginfrastructuur, een breed internationaal netwerk van professionals in de wegensector, en een sterke eigen visie op het symposium met meer discussie en interactie”.

Het organisatiecomité was erg onder de indruk van de bieding van VIO en kijkt uit naar de samenwerking. Ook de minister Schulz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vindt het “een goede zaak als buitenlandse professionals op het gebied van wegontwerp naar ons land komen om kennis te nemen van onze innovatieve infrastructuur en hun kennis delen hoe we onze infrastructuur nog beter op de toekomst kunnen voorbereiden”.

Joris Stroobach van beoogd hoofdsponsor Arcadis is bereid om als voorzitter van het symposium op te treden. Hij ziet het als een uitdaging om de verwachtingen die we in het bidbook hebben geschetst ook waar te maken en van dit symposium een groot succes te maken.

Afstudeerprijs

op . Gepost in Onderwijs

Ben jij bezig met afstuderen of net afgestudeerd in de civiele techniek of verkeerskunde? Ben jij onwijs trots op jouw afstudeerproject? Dan is de VIO op zoek naar jou!

Jouw afstudeerproject:

  • behandelt een infra ontwerp of evaluatie van een infra ontwerp
  • bevat ultramoderne (evaluatie-) methodes (zoals bijvoorbeeld BIM, 3D-ontwerpsoftware of effectevaluatie)

Samen met jou wil VIO Nederland en Vlaanderen laten zien hoe mooi het vak wegontwerp is.

Afstudeerprijs Infra Ontwerp
De themagroep Onderwijs spant zich in om het curriculum op hogescholen en universiteiten af te stemmen op de behoeften uit de markt. Ook willen we het vakgebied wegontwerp aantrekkelijker en toegankelijker maken voor jongeren en studenten in Nederland en Vlaanderen. Om deze doelstellingen te behalen, zijn we steeds op zoek naar leuke en geschikte middelen om het vakgebied wegontwerp in het onderwijs onder de aandacht te brengen. Daarom reikt VIO dit jaar voor de tweede keer de afstudeerprijs infra ontwerp uit. Voor deze afstudeerprijs is VIO op zoek naar het beste afstudeerproject van Nederland en Vlaanderen. Kent u een student met een geweldig afstudeerproject, bijvoorbeeld een student op uw school of een afstudeerder binnen uw organisatie? Aarzel niet en motiveer de student om zich aan te melden voor deze eervolle prijs.

Criteria
VIO heeft de volgende voorwaarden gesteld aan de inschrijvingen:

  • Het moet een afstudeerrapport zijn op hbo (bachelor) of universitair (Master) niveau.
  • Het gehele rapport moet beschikbaar zijn – een samenvatting of alleen een presentatie van de belangrijkste resultaten van het afstuderen volstaat niet.
  • Het rapport behandelt (de evaluatie van) een infra ontwerp.
  • Het rapport bevat zowel effectevaluatie als ontwerpvisualisaties.
  • In het kader van het afstudeerrapport (al dan niet voor derden) ontwikkelde modellen of technieken, moeten in rapportvorm voor de juryleden beschikbaar zijn.

De vakjury van de afstudeerprijs bestaat uit leden van de VIO themagroep Onderwijs.

Aanmelden
Schrijf je hier in. Aanmelden kan tot 1 september 2017. De winnaar van de VIO Afstudeerprijs Infra Ontwerp wordt bekend gemaakt in oktober, tijdens de VIO Studiedag Onderwijs op 5 oktober 2017 in Utrecht.

RSS2017

op . Gepost in Algemeen

Onderstaande bericht brengen wij graag onder de aandacht afkomstig van de de RSS2017 organisatie:

Met veel genoegen nodigen wij u uit om deel te nemen aan het Road Safety and Simulation (RSS) congres. Dit tweejaarlijkse internationale congres wordt dit jaar gehouden in Nederland en georganiseerd door TU Delft en SWOV. Het RSS congres zal plaats vinden op 17-19 oktober 2017 in het Grand Hotel Kurhaus in Den Haag.

Het RSS congres gaat in op alle facetten van verkeersveiligheid, met dit jaar extra aandacht voor onderwerpen gerelateerd aan kwetsbare verkeersdeelnemers en nieuwe (voertuig)technologieën. Het congres programma omvat een welkomstreceptie, keynote sprekers, meer dan honderd presentaties van experts wereldwijd, volop netwerk- en discussiemogelijkheden met sprekers en andere deelnemers tijdens pauzes en poster-sessies, en een congresdiner. Meer informatie is te vinden op onze RSS website http://rss2017.org.

Verder worden op de dag voorafgaand aan het congres, op 16 oktober, enkele workshops en technical tours georganiseerd. U kunt hier zowel afzonderlijk als in combinatie met het RSS congres aan deelnemen. Meer informatie is te vinden op http://rss2017.org/workshops-technical-tours/.

VIO themagroep Kennis 9 mei 2017

op . Gepost in Kennis

Monitoring (nieuwe) richtlijnen
In het kader van monitoring van (nieuwe) richtlijnen schoven RWS dossierhouders bermbermbeveiliging Huib Kwint en Tim Olsthoorn om in gesprek te gaan over de nieuwe ROA richtlijn Veilige Inrichting van Bermen (VIB). Daarbij kwamen aan de orde: obstakelvrije zone, beginpunten van geleiderailconstructies, afscherming op kunstwerken en grondwal tussen twee rijbanen. Verder is het al dan niet toepassen van bergingszone en vluchtruimte verplaatst naar de ROA2014. De themagroep bepleit RWS om de ROA2014 en ROA VIB goed op elkaar af te stemmen en zal een voorzet doen voor een stroomdiagram voor het maken van afwegingen ten aanzien van de berminrichting. Tenslotte wordt gemeld dat Maaikel Koenis Huib Kwint opvolgt die per 1 juli met pensioen gaat.

Themamiddag Kennis en Onderzoek/Innovatie
Human Factors en wegontwerp is het thema voor de gecombineerde themamiddag Kennis en Onderzoek/Innovatie op 21 september in LEF Future center bij Rijkswaterstaat in Utrecht. Daarbij zullen de HF-deskundigen van RWS participeren. Er worden 4 parallelle workshops gehouden met de volgende cases:

  • Complexe verkeerssituaties (bv A9 Gaasperdammerweg, Zuidelijke Ringweg Groningen)
  • Samenvoeging met tapers of afvallende rijstroken (bv A4/A12 oost, A2/A59 afrit Rosmalen)
  • Wegfasering en werkvak (ntb)
  • Ingewikkelde aansluiting (double diamant interchange A2/NRU, A59/N261 Waalwijk)

Er worden vooralsnog dus 2 cases uitgewerkt voor de workshops, de 2e is dus reserve of als er nog tijd is voor een 2e case. Tijdens de LEF-sessie worden ook de kennisvragen ten aanzien van Human Factors verzameld.

Samenwerking themagroep Kennis en Onderzoek/Innovatie
De themagroep pleit voor goede afstemming, integratie van de twee themagroepen heeft als risico dat de groep en de agenda te groot waardoor deelnemers afhaken.

Winnaar VIOprijs 2017: Projectbureau A2 Maastricht

op . Gepost in Algemeen

 

5 projecten hebben zich dit jaar aangemeld voor de VIO prijs 2017
  1. Project verbreding A27/A1 ingezonden door 3Angle
  2. N211 ingezonden door Anteagroep
  3. Fietsbrug N31 ingezonden door AWV
  4. A2 Maastricht ingezonden door Projectbureau A2 Maastricht
  5. Renovatie Velsertunnel ingezonden door Rijkswaterstaat

De jury constateert dat de ingediende projecten verschillend van aard zijn en dat de aangeleverde informatie soms erg summier is en soms erg uitgebreid. Omdat de inzendingcriteria in de uitvraag onvoldoende scherp is geformuleerd, kunnen hier verschillende interpretaties aan worden gegeven. Daarom heeft de jury besloten om alle ingediende voorstellen mee te nemen in de beoordeling.

Beoordeling VIO-prijs inzendingen
De jury heeft de inzendingen beoordeeld aan de hand van de volgende criteria: doorstroming, veiligheid, leefbaarheid, duurzaanheid & lifecycle, kosten-baten, ontwerpproces, innovatie & originaliteit en complexiteit. De jury komt na beoordeling tot de volgende conclusies:
Bij het project Verbreding A27/A1 ontbreekt de informatie over het ontwerp en valt daardoor af. De A2 Maastricht heeft op 2 punten nl. leefbaarheid en complexiteit de hoogst haalbare score en scoort overall het beste. De Velsertunnel is een hele sterke tweede met een maximale score op innovatie en originaliteit. De fietsbrug is een sterke 3e plaats die hoog heeft gescoord op duurzaamheid & lifecycle en kosten-baten. De Velsertunnel en het A2 project was een spannende race tot het laatste moment. De A2 is een ontwerp uit een verder verleden maar recent gerealiseerd. De Velsertunnel is een tijdelijke maatregel maar toch heel hoog gewaardeerd.